発表日  : 1998年 9月30日(水)

タイトル : インターネット・ドメインネームの新たな国際的管理体制に関するコメントの提出について





 インターネット・ドメインネームの国際的管理体制のあり方については、本年7
月から民間部門を中心に検討が進められ、本年9月17日に最終案が公表され、各国
政府を含む利害関係者に対して、意見招請が行われていたところです。

 郵政省では、本最終案について検討を行い、関係省庁である科学技術庁、文部省
及び通商産業省とも調整を行い、別紙のとおりコメントを取りまとめ、4省庁連名
で28日夜米国政府に対してコメントを提出しました。

 提出コメントの概要は以下のとおりです。
(1) 短期間で最終案を取りまとめた民間部門のイニシアティブを高く評価
(2) 米国「ホワイトペーパー」4原則を導入したことを歓迎
(3) 意思決定プロセスにおける柔軟性確保の必要性
(4) 理事会構成のあり方
(5) 委員会・評議会の機能分担の明確化

 今後、本案については、我が国をはじめ世界各国から提出されたコメントを踏ま
え、見直しが行われる予定です。

 郵政省としても、今般の国際的管理体制の見直しは、我が国のドメインネームに
関する政策にも大きな影響を与えるものであることから、今後の議論の動向を注視
しているところです。



            連絡先:郵政省電気通信局電気通信事業部データ通信課
               (三好課長補佐、井幡国際データ通信振興係長)
                       TEL:03ー3504ー4836



(別紙)
                         平成10年9月
                         科学技術庁科学技術振興局
                         文部省学術国際局
                         通商産業省機械情報産業局
                         郵政省電気通信局

ドメインネーム管理に関する新法人についてのIANA・NSI提案に対するコメント


1.総括的意見

 我々は、ドメインネーム管理新体制に関し、本年7月から約2ヶ月のごく短期間
で最終案を取りまとめた民間部門のイニシアティブを高く評価する。

 また、今般公表された新法人の「定款」において、米国政府のホワイトペーパー
において規定されている4原則、1)安定性(Stability)、2)競争(Competition)、
3)民間におけるボトムアップ的な調整活動(Private, Bottom-up Coordination)、
4)代表制(Representation)について、説明書き(A Brief Explanation)の中で明
言されていることを歓迎する。

 なお、新法人設立以降、本「基本定款」並びに「通常定款」を運用してみて、新
たな問題や調整すべき事項が生じた場合には、「基本定款」、「通常定款」の変更
を含めた柔軟性ある対応をとるべきであることを再確認する。

 こうした基本的考えに立った上で、以下新法人の「基本定款」、「通常定款」に
ついて意見を述べることとする。

2.個別意見

(1)意思決定プロセスにおける柔軟性の確保

 本案は、本件に関するメージャー・プレイヤーであるIANAとNSIが、他の民間部門
の意見も踏まえた上で、集中的な議論を重ね、取りまとめたものとされている。本
案に関しては、9月30日までの締切が迫っていることもあり、他の民間部門からの
意見については、1)一両日中に提出すること、及び2)実質的な部分については変更
を認めないこととされている。

 しかし、1)本案取りまとめにおける最終局面においては、IANA、NSI以外のプレイ
ヤーは議論に参加していなかったこと、2)non-native English Speakerにとっては、
数十ページに及ぶ英文文書を一両日で精査するのは困難なことから、一両日を経過
した後に提出された意見についても聴取した上で、検討の対象に加えるべきである。

 また、意見の内容についても、実質的な部分については変更を受け付けないと限
定するべきではなく、重要な課題については、検討対象とする等柔軟な対応を行う
べきである。

 さらに、今後新法人における意思決定に際して再三行われることが想定される意
見招請においても、上記の柔軟性を確保するべきである。

(2)法人解散後の資産(基本定款第6条)

 新法人を解散する場合、連邦政府や州政府に対して法人の資産分配が行われる可
能性が規定されているが、本資産の形成に貢献したのは、3つのサポーティング組
織をはじめとする世界各国のメンバーであることを考慮するべきである。

(3)事務所の所在地(通常定款第1章第1条)

 主たる事務所を米国カリフォルニア州ロサンゼルス郡に設置することには同意で
きる。また、米国以外にも事務所を設置することについても、国際的代表制の観点
から歓迎する。但し、外国人の理事会メンバー等の米国における活動に支障が出な
いよう、新法人並びに米国政府は保証すべきである。

 また、外国に居住する者が新法人に対して当該国で裁判を起こした際に、判決の
効力は米国に及ばないという懸念がある。このため、常に米国での裁判を余儀なく
されるとすれば、外国人が不利な扱いを受けることがないよう、新法人は配慮すべ
きである。

(4)財政基盤(通常定款第4章第2条)

 手数料や料金は、合理的なコストや積立金をまかなうのに十分な水準に決定され
るとあるが、その決定に際しては、負担者の過度な負担を避けるよう配慮すべきで
ある。

(5)理事会(通常定款第5章)

 新法人の最高意志決定機関の構成メンバーである理事の選出に当たって、「国際
的代表制」を採用し、特定の地域・国による理事の独占を防止するメカニズムを導
入したことにつき評価する。また、理事の資格要件において、政策担当の政府・国
際機関関係者を排除したことは、ドメインネームの新たな国際的管理体制
を民間主導で推進することを明確にした点で意義のあるものであると考える。

 ただし、暫定理事会における一般選出理事については、現在民間部門を中心に具
体的な人選が進められていると考えるが、9月30日の期限が差し迫っていることか
ら、早急に案を公表し、利害関係者の意見を求めるべきである。

 また、「地理的地域」の定義については、3年に1回以上の頻度で見直すことが
盛り込まれているものの、現実に通常定款を修正するには高いハードルが設けられ
ていることから、当初案において将来的な人口増加やインターネットの普及率の上
昇を考慮に入れた上で行う必要があると考える。これに照らせば、現在案の「アジ
ア/豪州/太平洋」という地域は、将来的にあまりに大きすぎる地域となる可能性
が高いことから、さらに2つに分割するのが適当である。

(6)サポーティング組織と会員制(通常定款第2章及び第6章)

 サポーティング組織及び会員制は、いずれも幅広い利害関係者からの意見を吸い
上げる組織として重要なものと認識しており、今般の案において、サポーティング
組織として、IPアドレス、ドメインネーム、プロトコルの3組織を設けることと
したことについて、基本的に支持する。

 ただし、現在の案では、サポーティング組織の加入資格、審査等の決定過程が不
明確であり、本案においてはペンディングとなっている会員制のあり方を検討する
ためにも、透明性を確保しつつ、迅速に明確化することが必要である。

(7)委員会・評議会の機能分担の明確化(通常定款第6章及び第7章)

 理事会の下に位置する直属委員会、諮問委員会及び各サポーティング組織の下に
位置する評議会の組織配置については、議論の重複の排除、効率的な意思決定の促
進のため、その機能分担を明確にする必要がある。

(8)政府諮問委員会(通常定款第7章第3条)

 理事会に助言するための組織として、世界の政府関係者による諮問委員会を設置
することについて支持する。ただし、現在の案では本組織の機能・位置付けが不明
確であり、更なる明確化が必要であると考える。

 また、委員会に派遣できる代表者を一名に限定するとしている点については、世
界の政府関係者の意見を聴取する必要があると考える。我が国としては、政府諮問
委員会への諮問内容が多岐にわたることから、複数の代表者の派遣を可能とすべき
であると考える。

(9)事務局長の選出手続の明確化(通常定款第8章第2条)

 現在の案においては、事務局長の選出手続が不明確であり、迅速な明確化が必要
である。



September 1998

             Comments and Proposals

on the Joint IANA and NSI Documents Defining the New Internet Corporation

1. General comments

We highly appreciate the private sector's initiative to complete the
difficult task of preparing a final draft for the New Internet Corporation
concerning the domain name management.

We also welcome the fact that "A Brief Explanation" specifically states the
four guiding principles set forth in the US Government's White Paper, viz.
"stability", "competition", "private, bottom-up coordination" and
"representation."

We reaffirm the need to respond flexibly through actions which may include
alternation of the Articles of Incorporation and/or Bylaws in the event
that the said Articles and Bylaws are implemented after the establishment
of the New Internet Corporation and new problems or matters requiring
adjustments arise.

Hereinafter we comment and propose on the Articles of Incorporation and
Bylaws for the New Corporation from the basic position described above.

2. Individual comments and proposals

(1) Ensuring flexibility in decision-making procedures

These drafts have been formulated through intensive discussions of the two
major private sector players, IANA and NSI, based on the best ideas put
forth by other stakeholders' opinions.

In "A Brief Explanation," it is also mentioned that any suggestions must be
submitted within the next day or two only on those concepts not
substantially different in order to meet the coming deadline of September
30.

We believe, however, that IANA and NSI should accept and examine those
suggestions submitted on subsequent days as much as possible for the
following reasons:


・The final work of formulating these drafts was completed exclusively by
 IANA and NSI with other stakeholders not being able to participate in the
 process.
・It is almost impossible for non-native English speakers to scrutinize  
 English-language papers exceeding 20 pages in length within one or two 
 days.

Substantially different concepts should also be accepted and examined with
flexibility if and when they involve significant issues.

Furthermore, above flexibility also should be ensured in the public
comments solicitation procedures expected to be adopted in the future
decision-making process of the New Corporation.

(2) Assets after dissolution of the New Corporation ( Articles of
 Incorporation 6 )

It is stipulated that upon dissolution, the assets of the New Corporation
may be distributed to the Federal governments or a state government.
Allowance should be made, however, for the fact that it is members from
various countries that comprise the organizations such as three Supporting
Organizations who contributed to the formation of the New Corporation's
assets.

(3) Locations of offices ( Bylaws Article I Section.1 )

We consent that the New Corporation's principal office will be established
in California, and welcome the establishment of additional offices outside
the US from the viewpoint of international representation. However, the New
Corporation and the US Government should guarantee that nothing should
obstruct the activities in the US of participants such as foreign members
of the Board of Directors in the US.

Furthermore, there are concerns that in the event that a party resident
outside the US should take the New Corporation to court in that country,
that court's judgment may not be effective in the US. If cases must
therefore always be brought to court in the US, there should not be a
possibility that foreigners could be put at a disadvantage.

(4) Financial base ( Bylaws Article IV Section.2 )

It is stated that fees and charges shall be set at a sufficient level to
cover reasonable costs, but when setting fees and charges, care should be
taken to avoid imposing an excessive burden on those who will bear the cost.

(5) The Board of Directors ( Bylaws Article V )

We appreciate that the New Corporation will adopt the international
representation policy in the structure of the Board of Directors as the
supreme decision-making organization in order to prevent any dominance of
specific regions or countries. It is also significant to exclude officials
in charge of public policies of national governments and multinational
entities in order to promote the new management system of domain names by
private sector's initiative.

However, the draft of the candidates for the nine At Large Directors of the
Initial Board, which may now be under examination by private sector, should
be made public urgently and public comments by stakeholders should be
solicited, as the deadline of September 30 approaches.

Furthermore, we would like to argue that the definition of "Geographic
Region" should also be determined on the basis of the future expected
increase in population and the number of Internet users, even though it is
stipulated in the Bylaws that the definition will be reviewed every three
years at least. This is because a large number of votes are required in the
Board to modify the Bylaws once they have been established.

We thus herein propose to divide the current "Asia/Australia/Pacific"
region, which is expected to grow into an excessively large region both in
its number of population and Internet users, into two geographic regions.

(6) Supporting Organizations and membership ( Bylaws Article II and Article
 VI )

We recognize supporting organizations and membership are important
mechanisms to realize the solicitation of input from all interested parties
and consideration of all such suggestions, and therefore, we are basically
in favor of the establishment of those three types of organizations, the
Address Supporting Organization, the Domain Name Supporting Organization,
and the Protocol Organization.

However, the current draft involves some obscurity in qualifications to
join each supporting organizations, the examination of candidates for
membership, and other such matters. These matters should be clarified
urgently and determined with transparency, because they would be deeply
related to the membership policy of the New Corporation itself which is now
under discussion.

(7) Clarification of functions of committees and councils ( Bylaws Article
 VI and Article VII )

Functions of each committees under the Board of Directors and councils
under supporting organizations should be clarified to prevent duplicative
discussions and promote effective decision making.

(8) Governmental Advisory Committee ( Bylaws Article VII Section. 3 )

We support the establishment of an advisory committee composed of
representatives from governments around the world and multinational
governmental organizations to advise the Board of Directors. However, the
current draft involves obscurity in the function and status of this
committee, and therefore further clarification of these matters is required.

Furthermore, it is also necessary to consult governments and multinational
governmental organizations on the subject of limiting to one representative
which may be appointed from a single governmental entity. We are in the
opinion that, given the diverse nature of the advice, more than one
representatives may be necessary in the Governmental Advisory Committee.

(9) Clarification of election procedures of the President ( Bylaws Article
 VIII Section.2 )

The election procedures of the President are not clarified in the current
draft, and therefore urgent clarification is required.



Science and Technology Promotion Bureau, Science and Technology Agency,
Japan Science and International Affairs Bureau, Ministry of Education,
Science,Sports and Culture, Japan Machinery and Information Industries 
Bureau, Ministry of International Trade and Industry,
JapanTelecommunications Bureau, Ministry of Posts and Telecommunications, 
Japan